preskoči na sadržaj

27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Anketa
Jesi li zadovoljan/zadovoljna postignutim uspjehom na kraju školske godine?

Časopis Bug
Igre - Bug
02.05.2024. 15:05
Starfield za dva tjedna dobiva najveću nadogradnju od izlaska
Kao što je početkom tjedna najavio šef Bethesde, otkriveni su detalji četvrte nadogradnje Starfielda koja bi trebala postati službeno aktivna 15. svibnja

02.05.2024. 11:31
Po novome se na LinkedInu možete i igrati
Poslovna društvena mreža je, kao što je bilo najavljeno, uvela malene logičke igre na svoju platformu, ne bi li zadržala korisnike nešto duže i privukla im pozornost

Vijesti
Arhiva naših vijesti

Priloženi dokumenti:
Sukob interesa.pdf

Popis lektire

Eko kutak

Korisni sadržaji

Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Najveća svjetska medicinska dostignuća u 2011. godini
Autor: Anita Mikulandra, 12. 1. 2012.

Kloniranjem do matičnih stanica, humanitarnim fondovima do cjepiva za malariju, oslanjanjem na najboljeg prijatelja do lakšeg otkrivanja raka pluća…samo su neke od stvari koje su obilježile 2011. godinu kada je riječ o medicinskim dostignućima. Nečija dostignuća i događaji koji su obilježili godinu često znaju biti subjektivna stvar. U nastavku se može vidjeti 10 najvećih koje je odabrao Time.

1. Znanstvenici kloniranjem stvorili matične stanice

Kloniranje nije sasvim ljudski, no blizu je. Tako barem tvrde istraživači koji javljaju o primjenjivanju iste tehnologije koja je duplirala popularnu ovcu Dolly ne bi li stvorili nove stanice koje onda mogu zamijeniti one umrle na ljudskom tijelu i tako pomoći u ozdravljenju. U najnovijoj studiji znanstvenici iz New Yorka modificirali su tehniku kombinirajući DNK odrasle osobe s onom iz jajčane stanice. Svi prijašnji pokušaji kloniranja ljudskih stanica bili su promašaj, no ovaj stadij je blizu znanstvenog savršenstva koje bi u skoroj budućnosti moglo ljude dovesti do puno manjeg broja smrtnih bolesti.

2. Prvo ikad cjepivo protiv malarije

Prvo svjetsko cjepivo protiv malarije imena ‘RTS,S’ testirano na djeci u Africi, smanjilo je rizik od infekcije za više od 50 %, što je značajno dostignuće, uzevši u obzir kako do sada nikada nije bilo nikakvog cjepiva protiv ove bolesti koja svake godine ‘uhvati’ milijune djece. Znanstvenicima su u radu, koje je dovelo do ovakvog dostignuća, pomogli brojni fondovi i zaklade, uključujući i onu Billa i Melinde Gates. No, pokusno testiranje još uvijek nije završeno jer istraživači do 2014. godine namjeravaju pratiti razvoj djece starosti od samo 6 do 12 tjedana nakon kojeg bi, pokaže li se cjepivo učinkovitim, cijepljenje moglo biti uvedeno kao standardna obveza svake nove rođene bebe.

3. Prevencija i liječenje HIV - a

Liječenje HIV-a u zadnje vrijeme napredovalo je s lijekovima koji mogu smanjiti razinu virusa u tijelu, držeći ljude zdrave i smanjujući rizik daljnjeg prijenosa bolesti. Ove godine nekoliko istraživanja pokazalo je kako se ljudi koji svakodnevno uzimaju lijek ‘Trivada’ puno teže zaraze HIV-om. Testovi nad nekoliko tisuća heteroseksualnih parova u kojima je jedna osoba zaražena, a druga nije, pokazali su natpolovičnu uspješnost.

4. Uspješno ‘propagiranje’ novog načina prehrane

Nakon pet godina američka vlada napravila je svojevrstan ‘update’ svojim građanima kako bi se trebali hraniti i kako bi im trebali izgledati tanjuri. Odjeli za zdravstvo između ostalog pozivaju ljude da jedu sveukupno manje, a pogotovo smanje unos šećera, soli i masnoća te bolje izbalansiraju kalorije koje pojedu i koje potroše. Posebna pozornost pridodana je slanim jelima koja uzrokuju sve više srčanih oboljenja i udara. Sredinom ove godine Vlada je napravila i simbol nazvan ‘Moj tanjur’ na kojem je prikazano kako bi trebala izgledati prehrana svakog čovjeka.

5. Dijelovi tijela iz laboratorija

Znanstvenici sve uspješnije stvaraju prave funkcionalne dijelove tijela u laboratoriju, što pokazuje i slučaj mokraćne cijevi koju je ‘napravio’ Dr. Anthony Atala, šef ‘Wake Forest’ instituta regenerativne medicine u North Carolini. Ovaj za mnoge genijalan izum trebao bi u budućnosti pomoći velikom broju ljudi koji imaju problema na tom području, no za sada je ipak za mnoge preskup jer zahtjeva oko 5000 dolara za nabavu materijala i opreme. Ono što je do sada bila samo ‘luda ideja’, u budućnosti bi trebalo postati skoro pa svakodnevna stvar.

6. Povezanost bakterije i raka debelog crijeva

Može li rak debelog crijeva biti povezan s bakterijom? Nekoliko istraživačkih grupa ove godine je povezalo bakteriju imena ‘Fusobacteria’, inače čestu stanovnicu ludskih crijeva, sa samim oboljenjem od raka. Uspoređujući oboljele organe sa zdravim primijetili su veliki broj spomenute bakterije u oboljelim organima. Prvi je to put da je Fusobacteria povezana sa samim rakom što bi trebalo pomoći liječnicima i znanstvenicima u potrazi za lijekom.

7. ‘Srebrni meci’ za gubitak težine

Ako je nešto potpuna istina u dosadašnjim bitkama s težinom mnogih ljudi diljem svijeta, onda je to činjenica da nema magične pilule koja će ‘riješiti stvar’. No, stvari se možda mijenjaju. Najnoviji eksperiment s lijekom imena ‘Qnexa’, pokazao je nekoliko ohrabrujućih rezultata. Pacijenti s prevelikom težinom su uzimajući ovu pilulu nakon godinu dana izgubili 10 % svoje težine. Lijek je ustvari kombinacija dva već poznata sredstva, Phentermine, koji se već bori protiv težine i Topiramate, koji pomaže protiv epilepsije. Ideja je da se problem napadne s dvije strane, Phentermine smanjuje apetit, dok Topiramate utječe na moždane aktivnosti. Pacijenti koji su uzimali pilulu pokazali su značajan ‘napredak’ i po pitanju krvnog tlaka, šećera i razine kolesterola, čimbenika koji uvelike utječu na srčane probleme i infarkte.

8. Psi koji njuše rak pluća

Čovjekov najbolji prijatelj mogao bi ujedno biti i liječnikovo najnovije oružje u otkrivanju raka. Najnovija studija pokazuje kao bi odličan pseći njuh vrlo uspješno mogao otkrivati prisutnost raka preko nečijeg zadaha. Njemački istraživači trenirali su pse preko devet mjeseci da razlikuju uzorke zadaha zdravih osoba i one oboljelih. Od 100 oboljelih slučajeva psi su otkrili njih 71, dok su kod 100 zdravih slučajeva, psi bili uspješni u 93 % slučajeva. Iako znanstvenici nisu sigurni na koji način to točno psi otkrivaju rak preko zadaha, prvi rezultati su sigurno ohrabrujući.

9. Stari ste onoliko koliko vaša slina pokazuje

Unatoč naprednim alatima forenzike, do sada nije bilo moguće ustanoviti definitivnu dob tijela jer DNK ne daje takve podatke. No, zahvaljujući nekim sofisticiranim analizama, znanstvenici su uspjeli doći do metode koja iz malog uzorka sline određuje skoro pa točnu dob tijela, iako je to još uvijek u ranoj fazi.

10. Predviđač rizika od smrti

Istraživači sveučilišta Uppsala u Švedskoj izvijestili su kako običan uzorak krvi može predvidjeti tko može umrijeti od srčanog oboljenja ili raka. U 12-godišnjoj studiji provedenoj nad 2 tisuće ljudi, istraživači su otkrili kako će oni s visokom razinom enzima ‘Cathepsin S’ prije umrijeti od onih s niskom razinom. Enzim koji pomaže u slamanju nekih proteina veći je u ljudi sa srčanim problemima ili tumorima i može doprinjeti aterosklerozi, stoga ljudi s većom razinom enzima imaju i više šanse od smrti uzrokovanih spomenutim bolestima.

Članak je prenesen s portala Znanost.com