https://volimbiologiju.weebly.com/
____________________________________
Web stranica za Prirodu i Biologiju
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
* … JE VAŠE DIJETE NEUREDNO
* … VAŠE DIJETE PSUJE
* … SE VAŠE DIJETE NASILNO PONAŠA
* … VAŠE DIJETE LAŽE
* … JE VAŠE DIJETE NEPOSLUŠNO
* … SE VAŠE DIJETE SUKOBLJAVA S BRAĆOM I SESTRAMA
* … VAŠE DIJETE KRADE
Saznajte neke korisne činjenice i savjete:
(prema G. Ortner pripremila G. Bilušić, dipl. psiholog)
Saznajte neke korisne činjenice i savjete:
… ako je vaše dijete neuredno?
… ako vaše dijete psuje?
PSOVKE GUBE NA ZNAČENJU I NA PRIVLAČNOSTI AKO NE IZAZOVU REAKCIJU KOJU JE DIJETE HTJELO IZAZVATI |
...ako se vaše dijete nasilno ponaša
Djetetovo nasilje može biti izraženo RIJEČIMA ili DJELIMA da bi dalo oduška svom: NEZADOVOLJSTVU, LJUBOMORI, OSJEĆAJU ZAPOSTAVLJENOSTI, NESHVAĆENOSTI ili PATNJI ŠTO GA DRUGI NE VOLE.
|
Dakle, pravi CILJ je
UKLONITI UZROK NASILNIŠTVA.
U tome glavnu ulogu ima OBITELJ.
Dijete ne smije u obitelji imati primjer nasilne osobe. Treba mu mirno ozračje, puno razumijevanja u kojem će se i samo osjetiti prihvaćeno
KAKO NAJBOLJE ODGOVORITI NA NASILNOST ?
Nećete ništa postići grdeći ili kažnjavajući dijete (to je za njega samo dodatna potvrda: «Ne vole me!», «Ne razumiju me!»). I tako postižete suprotno.
*****
Najbolje ju je PREVIDJETI – ne smije se na nju obraćati pozornost
*****
Ako se bojite da ne ozlijedi druge ili sebe (osobito kod manje djece), prostorno ga udaljite od «prostora opasnosti», i to učinite mirno i bez riječi
*****
Bilo bi najbolje ako dijete «divlja» ostati pokraj njega ne obraćajući pozornost na njegovo «divljanje», to može potrajati, pa trebate čuvati živce. kad ste uz dijete – pruža vam se mogućnost da ga pohvalite čim se prestane nepoželjno ponašati
*****
AGRESIVNO DIJETE UPADA U OČI PRETEŽNO SVOJIM NEGATIVNIM PONAŠANJEM.
RODITELJI PRI TOME MISLE DA NEPRESTANO MORAJU OPOMINJATI SVOJE «PROBLEMATIČNO» DIJETE – ŠTO JE POGREŠNO. AKO DIJETE DOBIJA VAŠE REAKCIJE SAMO NA SVOJE NEGATIVNO PONAŠANJE – SIGURNO NEĆE BITI POTAKNUTO DA SE POPRAVI. |
... ako vaše dijete laže
Moramo razlikovati:
1. prividno laganje
2. miješanje mašte i stvarnosti
3. izmišljanje priča (od 4. godine života) od onih laži kojima se dijete služi da bi:
· svratilo pozornost na sebe
· izbjeglo neugodne posljedice
Ako je riječ o MAŠTI roditelji ne trebaju biti zabrinuti da će dijete izgubiti odnos prema stvarnosti
Ako se lažima i pretjerivanjem dijete samo ŽELI NAPRAVITI VAŽNO – znači da ima potrebu za pozornošću roditelja ili prijatelja. Na takvo ponašanje roditelji se ne trebaju obazirati, ali MORAJU POMOĆI DJETETU DA SVRATI NA SEBE
POZORNOST NA NEKI DRUGI NAČIN - poželjnijim ponašanjem.
Ako dijete laže da bi IZBJEGLO KRITIKU ILI KAZNU - roditelji trebaju najprije dobro ispitati svoje ponašanje i svoj odnos prema djetetu.
Samo kritika i kazna za neki djetetov propust su besmislene - jer neće promijeniti ponašanje, nego
će ga samo učiniti NESIGURNIM i odgojiti ga da LAŽE.
NAJVAŽNIJE JE DJETETU ISKAZATI POVJERENJE
USPIJEMO LI U TOME – NEMA RAZLOGA DA DIJETE LAŽE!
Uhvatite li dijete u laži, prihvatite ovo načelo:
NE REAGIRAJTE ODMAH !
NE GRDITE GA ŠTO JE LAGALO, NEGO PRIJE
SVEGA POTRAŽITE R A Z L O G E TAKVOGA
PONAŠANJA !
Tako ćete djetetu pokazati kako će bez laži svladati neugodnu situaciju i da se ne mora bojati negodovanja roditelja.
... ako je vaše dijete neposlušno
NAJČEŠĆI UZROK NEPOSLUŠNOSTI JE
ODGOJNA NESPRETNOST I NEDOSLJEDNOST
RODITELJA !!!
ako roditelji samo izdaju naredbe,
ako su nedosljedni,
ako samo zabranjuju,
ako prigovaraju,
ako se ne mogu međusobno dogovoriti o načinu odgoja i pokazuju svoje nejedinstvo pred djetetom:
ONDA SE DIJETE NE MOŽE NAUČITI POSLUŠNOSTI
Ponekad je neposlušnost ( kao i mnoga druga nepoželjna ponašanja) samo SREDSTVO ZA PRIVLAČENJE POZORNOSTI.
Ponekad je i PROSVJED protiv PRESTROGIH RODITELJSKIH PRAVILA.
NESTRPLJENJE I UZRUJANOST roditelji prenose na dijete pa ono ili odgovara na isti način ili se pravi «gluho»
Zbog neprestanih opomena dijete OTUPI na ono što se od njega traži i doživljava zapravo samo pojačanu pozornost koja potiče nepoželjno ponašanje te nikako ne pomaže da dijete postane poslušno.
Zadaća je roditelja STRPLJENJE i DOSLJEDNOST te RAZUMIJEVANJE ZA DJEČJE PONAŠANJE jer ne možete očekivati da će dijete postati poslušno na «pritisak dugmeta», osobito ako ste ga iznenada izbacili iz neke njegove ugodne zaokupljenosti.
Najbolje je to učiniti bez dosadnih propovijedi, dovoljna su KRATKA i RAZUMLJIVA OBJAŠNJENJA.
Roditelji, osvrnite se i na vlastito ponašanje:Koliko ste UZRUJANI, ĆUDLJIVI, NEDOSLJEDNI, NETOLERANTNI, NEPRILAGODLJIVI I KAKVE TO NEMOGUĆE ZAHTJEVE POSTAVLJATE DJETETU?
…kad djeca kradu
Vrlo mala djeca ponekad uzimaju stvari koje žele ne razumijevajući da ih treba platiti i da je to loše ponašanje. Osnovnoškolska djeca obično znaju što je krađa, ali ipak kradu jer imaju manju sposobnost samokontrole. Znači da se ne zaustave prije promisliti na moguće posljedice krađe. Odrastanjem se sposobnost samokontrole poboljšava.
Predadolescenti i adolescenti također razumiju što je krađa, ali ipak kradu jer im je to uzbudljivo ili jer to isto rade i njihovi prijatelji. Ponekad krađa može biti pobuna protiv prevelike kontrole kod kuće.
Postoje specifičniji i kompleksniji razlozi:
Krađom djeca pokušavaju nadvladati te nedostatke, ali njome ne mogu
nadomjestiti nedostatak ili riješiti problem!
ZATO uvijek treba poraditi na tome da se OTKRIJE PRAVI UZROK
Što roditelji trebaju činiti kad im djeca kradu?
Kod vrlo male djece – objasnite im što je krađa. A ako nešto ukrade, recite mu da to vrati i da se ispriča.
Kod školske djece isto je važno vratiti ukradeno . U 1. i 2. razredu osnovne škole djeca znaju da je krasti loše, ali trebaju bolje razumijevanje POSLJEDICA krađe. Npr. ako dođe iz škole s novom stvari za koju ste sigurni da mu prijatelj nije dao – roditelji trebaju razgovarati s djetetom kako bi se ono osjećalo da prijatelj njemu nešto uzme bez pitanja. Roditelj treba ohrabriti dijete da vrati ukradeni predmet prijatelju i da se ispriča.
Kad adolescenti kradu – isti je postupak – vratiti i ispričati se (uz roditeljsku podršku)
NEUGODNOST koju dijete ima prilikom vraćanja ukradenog predmeta je
NAJBOLJA LEKCIJA
o tome da je krađa loš oblik ponašanja.
.... o sukobima između braće i sestara?
Tipične roditeljske reakcije su:
VIKANJE,ZAUZIMANJE JEDNE STRANE U SUKOBU, PRIJETNJE,
OSUĐIVANJE, NEUVAŽAVANJE NEGATIVNIH OSJEĆAJA DJECE i
RJEŠAVANJE DJEČJIH PROBLEMA UMJESTO NJIH.
Što roditelji mogu učiniti umjesto toga?
Biti PROAKTIVNI: Stajati po strani ne osuđujući ih. Djeca moraju naučiti rješavati svoje probleme. Roditelji mogu kasnije učiti djecu VJEŠTINAMA PREGOVARANJA, nakon što svađa prestane.
Iskazati djeci POVJERENJE da će oni svoj sukob uspjeti povoljno riješiti.
Ili kod male djece – roditelj se može «spustiti» na dječji nivo i u sukobu djece oko npr. igračke zatražiti da je dadu vama.
Sukobi se često događaju radi imovine ili tzv. «osobnog prostora».
Roditelji trebaju PRIHVATITI osjećaje koje djeca imaju, ali ne i akcije koje poduzimaju. Imajte na umu da LOŠI OSJEĆAJI (ljutnja, tuga, razočaranje i sl.) moraju izaći na vidjelo prije nego što smo u stanju dobro se osjećati.
Kad roditelji na neprijateljstvo reagiraju neprijateljstvom – samo učvršćuju rivalstvo među djecom
Pitajte djecu da kažu vlastite ideje o tome kako poboljšati odnose između braće i sestara.