https://volimbiologiju.weebly.com/
____________________________________
Web stranica za Prirodu i Biologiju
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Kada govorimo o zrelosti djeteta za polazak u školu, jedan od preduvjeta je i primjerena razvijenost psihomotornih sposobnosti. One su preduvjet za ovladavanje psihomotornim vještinama pisanja i čitanja.
Kada dijete ima dobro razvijene psihomotorne sposobnosti znači da su njegove motorne sposobnosti (osobito fina motorika) usklađene s osjetnim podacima koje dijete prima putem osjetnih organa iz svoje okoline (vida, sluha,dodira …).
Evo nekoliko prijedloga za vježbanje psihomotornih sposobnosti djeteta:
VJEŽBE PRECRTAVANJA LIKOVA
Pomažu djetetu u razvoju vizualno motorne koordinacije između očiju i pokreta ruke – koja je važna u pripremi za početno pisanje.
Donosimo prijedlog različitih likova za precrtavanje – od jednostavnih do vrlo složenih (u crtanju linija i likova budite maštoviti i kreativni i ponudite djetetu likove i materijale koji će mu biti zabavni i zanimljivi).
Upute za precrtavanje likova:
VJEŽBANJE SLAGANJA SLIKA
Dijete slaže puzzle ili bilo koju drugi izrezanu sliku. Možete mu dati da nacrta crtež u bojama pa da ga samo izreže u nekoliko većih dijelova (pravokutnika ili nepravilnih oblika) i zatim slaže. Ispočetka je bolje da crteži ili slike (iz časopisa i sl.) budu veći, jednostavniji i s manje detalja.
VJEŽBANJE BOJANJA
Dijete vježba bojanje likova od ruba do ruba lika. Najprije početi s većim i jednostavnijim slikama. Prikladne su različite bojanke ili mu možete sami nacrtati različite likove da ih oboji.
VJEŽBANJE SERIJACIJE (SLAGANJA PO VELIČINI, ŠIRINI I SL.)
Pripremite štapiće (kamenčiće, tjesteninu i sl.) raznih veličina i tražite od djeteta da ih poreda po veličini, širini… ili tražite da, u odnosu na jedan štapić, pronađe viši, manji, širi, uži i sl.
VJEŽBANJE SHVAĆANJA KOLIČINA
Vježbajte s djetetom slagati grupice npr. kockica, bombona i sl. na zadani broj koji je brojčano napisan.
VJEŽBANJE VIZUALNOG PAMĆENJA
Pokažemo djetetu crtež, sliku, ilustraciju da je promatra 1 minutu, a zatim da ga po sjećanju nacrta ili da usmeno nabroji i /ili opiše detalje s tog crteža, slike …
VJEŽBANJE POZNAVANJA DESNO - LIJEVO
„prebaci što brže sve bojice: LIJEVOM RUKOM S DESNANA LIJEVO
DESNOM RUKOM SLIJEVA NA DESNO
LIJEVOM RUKOM S LIJEVA NA DESNO
DESNOM RUKOM S DESNA NA LIJEVO“
„stavi olovku tako da bude na knjizi, a ispod bilježnice“
„stavi olovku da bude na bilježnici, a pokraj knjige“
„stavi knjigu u sredinu, a lijevo olovku, a desno od knjige bilježnicu“
i slične primjere zadataka
VJEŽBANJE IZREZIVANJA
Najjednostavnije je praviti rese na komadu papira, nakon toga malo zahtjevnije je izrezivanje likova uglatih i kružnih oblika i na kraju izrezivanje kompliciranijih figura koje su kombinacija uglatih i zakrivljenih linija, koje ste prethodno nacrtali na papiru ( i ovdje vrijedi pravilo da započnete s krupnije nacrtanim likovima).
VJEŽBANJE LIJEPLJENJA
Izrezane likove dijete može obojiti i slagati lijepljenjem na papir (ili likove izrezivati s kolaž papira). Možete tražiti od djeteta da na jedan papir zalijepi samo uglate oblike, na drugi samo zakrivljene, na treći samo kompliciranije likove koji su kombinacija uglatih i zakrivljenih linija.
VJEŽBANJE MODELIRANJA
Dijete izrađuje figure od plastelina, glinamola, tijesta i sličnih materijala.
VJEŽBANJE KONSTRUIRANJA
Za to su pogodne sve igre slaganja, lego i sl. kockice, slagalice „bockalicama“ i sl.
VJEŽBANJE TRASIRANJA
Nacrtajte krivulju čija dva kraja dijete mora spojiti najprije prateći liniju prstom, a zatim olovkom, pri tom ne podižući olovku s papira. Ili nacrtajte 10-ak točaka koje označite brojevima od 1 do 10, te tražite da idući redom od broja do broja, poveže sve točke – najprije prstom, a zatim olovkom bez podizanja olovke s papira. Korisne su i vježbe kad dijete stvara crtež spajajući točkice označene brojevima.
VJEŽBANJE VERBALNIH SPOSOBNOSTI
VJEŽBANJE U SVAKODNEVNIM AKTIVNOSTIMA
Svi zadaci kod kuće u svakodnevnom životu, a koji uključuju finu motoriku, npr. nizanje perlica ili tjestenine na konac, izrezivanje i lijepljenje papira i novina, izrezivanje i nizanje na konac plastičnih slamčica, zatvaranje ili otvaranje različitih kopči, vezivanje čvorova, uzica.
U RADU S DJECOM VODITE RAČUNA O NEKOLIKO VAŽNIH STVARI:
Gorana Bilušić, dipl. psiholog OŠ J. Šižgorića
I na kraju evo nekoliko korisnih linkova:
www.foma.hr - popis literature (priprema za školu)
www.tlsbooks.com/preschoolfinemotorskills.htm - radni listići za vježbu
www.gizdic.com/igre/najmladji.htm - online edukativne igrice
www.artrea.com.hr/onlineigre.html - online edukativne igrice
www.artrea.com.hr/bojanke.html - bojanke, točkalice, labirinti…
www.bojanke.net - bojanke
www.uptoten.com - bojanke, edukativne igrice i aktivnosti