https://volimbiologiju.weebly.com/
____________________________________
Web stranica za Prirodu i Biologiju
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Oni koji se ne sjećaju prošlosti, osuđeni su na to da je ponavljaju. (George Santayana).
Kažu da u životu postoje dva puta. Put Uma i put Umjetnosti. Putem Uma umnici umuju, a putem Umjetnosti umjetnici stvaraju. I jedni i drugi prolaze obveznim putom Škole.
Čazmanski školski put dug je 780 godina. Pred tom obljetnicom svatko od nas mora zastati obuzet osjećajem zadivljenosti, putom začuđenosti i na kraju nevjerice. To su godine za pamćenje, ne za zaborav. Jesmo li ih zapamtili ili zaboravili? Ostavili zakopane u latinskim zapisima, neprepoznate i skrivene, znane samo kojem rijetkom umniku koji će o njima progovoriti u nekom obljetničkom trenutku. A mi sljednici, pamtimo li tu 1229. godinu kad su dominikanci započeli u Čazmi postavljati temelje školi koja će opstati na ovim prostorima svima nedaćama usprkos.
Za sve u životu postoji vrijeme – ovo je sada vrijeme za traženja, nalaženja, spoznavanja, osvješćivanja… jer kako reče Flaubert prošlost nas povezuje, budućnost uznemiruje, a sadašnjost bježi iz ruku. Vrijeme je da preko vlastite prošlosti uhvatimo sadašnjost da nam budućnost ne bi pobjegla. Ova školska godina 2009./2010. upravo je to vrijeme u kojemu su čazmanski đaci sa svojim učiteljima pokušali pronaći svoju poveznicu u zanemarenoj prošlosti da je, neki drugi, u budućnosti ne bi morali ponavljati.
Zato smo i krenuli na istraživački put bojeći se, istovremeno, da ne ćemo pronaći dovoljno dokaza o bivšim đacima koji su još između 1385. – 1453. na Mudroslovnom fakultetu u Beču bili među najbrojnijima, 17 čazmanskih studenata čudnih latinskih imena. Mi smo s lakoćom u njima prepoznali Petra ( Petrus de Chasma ), Marka ( Marcus de Chasma ), Stjepana ( Stephanus de Chasma ), Andreasa ( Andreas de Chasma )… sve redom poznata imena koja iščitavamo i u našim današnjim imenicima. Je li uistinu 1439. M Georgius de Czasma ( Čazma) predavao Algorismus tj. matematiku na sveučilištu u Beču, a 1489. M. Benedictus de Czasma obgligatoriu?
Kamo su nestali ti mudri momci čazmanski? Ova će knjiga pokušati dati odgovor i na to pitanje.
Anđelka Turković, prof.
Početci čazmanskog školstva vezani su uz nastanak Čazmanskog zbornog kaptola i razvoja dominikanske škole.
1229. godine Stjepan II. u Čazmu dovodi red dominikanaca ili braće propovjednika. Dominikanski samostan postaje škola za opću izobrazbu i vjersku poduku na latinskom jeziku. Dominikanska škola pretvara Čazmu u jedan od središta srednjovjekovne hrvatske kulture i pismenosti. Najbolji učenici upućivani su na ondašnja sveučilišta diljem Europe. Od 7 Hrvata,koji su tijekom 14. i 15. st. predavali u Beču, dvojica su bili Čazmanci:Juraj i Benedikt iz Čazme ( Georgius de Czasma i Benedictus de Chasma). U popisu Mudroslovnog fakulteta u Beču (1430. – 1489.) nalazimo 17 čazmanskih studenata i 20 zagrebačkih.
1415. godine u Čazmi se osniva Ubožnica sv. Kuzme i Damjana te se povećava uloga crkve u poučavanju mladeži. U vrijeme turskih osvajanja Čazme ( 16. st.), razvoj školstva stagnira.
Početci osnivanja državnih škola vezani su za 18. stoljeće.
1728. godine u Čazmi je osnovana njemačka trivijalna škola na njemačkom jeziku. Prvi pisani podatci iz tog razdoblja nalaze se u Počasnoj knjizi (Ehrenbuch). Opća pučka škola osnovana je 1789. godine. Od 1830. godine uz državnu školu na njemačkom jeziku organizirana su dva niža razreda s nastavom na hrvatskom jeziku.
1919.godine škola postaje četverogodišnja, 1946. šestogodišnja, pa sedmogodišnja, a od 1953. Osmogodišnja.
2009./2010. jubilarna godina u kojoj obilježavamo 780 – tu obljtnicu školstva na čazmanskom prostoru. Školu polazi 700 učenika u matičnoj i 5 područnih škola: PRO Gornji Draganec, Dapci, Grabovnica, Miklouš i Vrtlinska. Nastava se odvija u dvije smjene: jutarnja – predmetna nastana s 382 učenika i popodnevna – razredna nastava s 318 učenika. Škola ima 37 razrednih odjela, 20 razredne i 17 predmetne nastave. Ukupno je 73 zaposlena djelatnika. Pri školi se nalazi i školsko – športska dvorana. Najveći problem je nedostatak učioničkog prostora. Dogradnja 8 novih učionica dvosmjenski bi rad pretvorila u jednosmjenski.
Osim povijesnog prikaza razvoja čazmanskog školstva ljetopis obrađuje teme učeničkih uspjeha,bivših i sadašnjih đaka. Poznati đaci čazmanske škole su iz svijeta politike, znanosti, privrede, književnosti, slikarstva, novinarstva… Spomenut ćemo samo neka imena: književnik Slavko Kolar, čiju 119 – tu obljetnicu rođenja slavimo ovih dana, Zlata Gjungjenac, operna pjevačica, Aleksandar Marks, autor crtanih filmova, akademski slikari Anton Cetin, Zdenka Pozaić, Vlado Franjević, akademici, magistri i doktori znanosti, saborski zastupnici ili športaši. Na stranicama ljetopisa nalazi se 14 imena naših branitelja poginulih u Domovinskom ratu, ali i niz ležernih tema jer svi zajedno, oni bivši i ovi sadašnji, čine bogatu sliku razvoja čazmanskoga školstva.