Danijela Šajtar, učiteljica savjetnica, OŠ Čazma
U suvremenom obrazovanju odgojno-obrazovni rad sve se više oslanja na inovativne metode i digitalne alate koji učionicu pretvaraju u prostor interakcije, kreativnosti i suradnje. Kroz vlastitu praksu u OŠ Čazma, pokazalo se da upravo dobro promišljena i svrhovita uporaba digitalnih alata može značajno unaprijediti rad škole, učenicima povećati motivaciju, a učiteljima olakšati personalizaciju i kvalitetnu evaluaciju nastave.
1. Bookcreator – eKnjige kao oblik aktivnog učenja
Alat Bookcreator omogućio mi je izradu interaktivnih eKnjiga koje povezuju vizualno, jezično i funkcionalno učenje. Njihovom upotrebom učenici postaju aktivni sudionici procesa, a sadržaj je pristupačan, primjenjiv i lako podijeljen u digitalnoj zajednici. Primjeri eKnjiga koje sam izradila:
- Dobro došli! Hrvatska početnica za strane radnike
- Hrvatska početnica (1., 2. i 3. dio)
- RAZUM i RAZUM – job shadowing
- Global Traditions in the Age of AI te Global Traditions in the Age of AI – Our Countries
Sve knjige dostupne su besplatno i služe kao otvoreni digitalni obrazovni sadržaj, a koriste ih i škole izvan lokalne sredine, posebno u kontekstu Erasmus+ projekata i inkluzivnog obrazovanja.
2. Kahoot – kvizovi za vrednovanje i ponavljanje
Digitalni kvizovi izrađeni u alatu Kahoot omogućili su mi jednostavno, brzo i motivirajuće formativno i sumativno vrednovanje učenika. Kvizovi poput:
- Easter customs in Croatia,
- Australia
- Simple Present – verb “to be”,
- Can/Can’t
- te kvizovi temeljeni na eTwinning projektu Global Traditions in the Age of AI
pokazali su se vrlo uspješnima u poticanju aktivnog sudjelovanja, samoprocjene i ponavljanja gradiva. Posebno su korisni u mješovitim razredima i kod učenika s teškoćama, gdje gamifikacija učenja pridonosi osjećaju uspjeha.
3. YouTube – dijeljenje dobre prakse i profesionalna vidljivost
U cilju širenja vlastitih iskustava i promoviranja dobre prakse, objavila sam videouratke na YouTube platformi, primjerice:
- Videoprikaz projektnih aktivnosti
- Digitalni alati u nastavi engleskog jezika
- Erasmus diseminacija – primjena novih metoda
Ovi sadržaji služe i kao izvori za profesionalni razvoj kolega, ali i kao inspiracija učiteljima koji žele početi koristiti digitalne alate u nastavi.
4. Preporuke za daljnji rad i razvoj
Na temelju višegodišnjeg iskustva u korištenju digitalnih alata, preporučujem:
- Sustavno uključivanje digitalnih alata u školski kurikulum, ne samo kao tehničko pomagalo, već kao strateški dio učenja i poučavanja.
- Suradničko stvaranje otvorenih obrazovnih sadržaja među učiteljima – razmjena gotovih materijala štedi vrijeme i podiže kvalitetu nastave.
- Povezivanje s međunarodnim projektima (npr. eTwinning, Erasmus+) za diseminaciju dobre prakse i usvajanje novih ideja.
- Edukacija učitelja u primjeni AI alata (npr. ChatGPT, Canva) i njihova integracija u oblikovanju zadataka, vrednovanju i stvaranju sadržaja.
- Korištenje Padleta kao jednostavnog i vizualno privlačnog alata za suradnju učenika i učitelja u realnom vremenu.
Zaključno, digitalni alati nisu zamjena za kvalitetnog učitelja, ali uz njegovu kreativnost, promišljenost i pedagoški pristup – postaju snažan alat za promjene. Korištenje digitalne tehnologije mora biti svrhovito, dostupno i vođeno potrebama učenika, a najbolji rezultat postiže se kada inovacija postane prirodni dio nastavnog procesa, a ne povremena atrakcija.
POPIS PRIMJERA DIJELJENJA DOBRE PRAKSE-objavljeno javno na YouTube stranici:
-videouratci:
- https://youtu.be/AnpmPF0Swzw
- https://youtu.be/B5PPnz18WWw
- https://youtu.be/7k20wd9qn_k
- https://youtu.be/uEG9u7qbQL0
- https://youtube.com/shorts/kkuIP2lJv5w?feature=share
-kvizovi:
1. https://create.kahoot.it/share/easter-costumes-in-croatia-1/8fdc9884-da31-4b8f-992d-bb89f4e7cd72
2. https://create.kahoot.it/share/croatian-easter-customs-2/f0f95ad9-260e-47ae-81e3-bc9bbb88223f
3. https://create.kahoot.it/share/easterquiz-3/9182aae0-07de-496a-b0d1-1dfcaec59201
4. https://create.kahoot.it/share/easter-4/812ae667-5239-40f5-b376-c7f90596727d
5. https://create.kahoot.it/share/easter-6/3cc976b4-154a-4636-a865-6601c1c1e614
6. https://create.kahoot.it/share/easter-7/3106fba5-8392-4555-8ca0-41c6d17cf632
7. https://create.kahoot.it/share/easter-quiz-5/e5dd32be-3b32-4985-8064-aad01583113d
8. https://create.kahoot.it/share/easter-8/f73a831c-8d3f-4f8a-9a7d-b1ea11ac1fff
9. https://create.kahoot.it/share/australia/6e51533b-4d68-4483-bcc0-699d28e0fdf1
12. https://create.kahoot.it/share/simple-present-has-got-have-got/87a0a2f3-8fe6-461c-a5d9-d460f4508bc0
14. https://create.kahoot.it/share/can-cant/7eb8465a-cf70-42a8-a952-0d639e5819ec
eKnjige-Bookcreator:
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/w-5MNFL6RLmoS3eZvW1SPA HRVATSKA POČETNICA 3.dio
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/0w70XaEbQnmbhHZrNbl1qQ RAZUM
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/ryhIbg2PQYSOLipz7xFT2g Global Traditions in the Age of AI
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/OtV7HlbfR0q4WkOUWJz2NQ HRVATSKA POČETNICA 1.dio
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/NfdZDaCcQSKf5toGCuB_gg Global Traditions in the Age of AI -Our Countries
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/Yy7a4lliSiut03y-x9BO7Q Dobro došli!(Welcome) Hrvatska početnica za strane radnike
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/uPy9ddxFTq6WJ6frbVevzA RAZUM-jobshadowing
- https://read.bookcreator.com/oN2eDXlXWEVpIziXBIHWTAGp9543/_IyKyB9AQgGGb9_AHfPC5g Hrvatska početnica 2.dio