2012-09-30 23:23:07

Nove poštanske marke

Hrvatska pošta je 18. rujna 2012. godine pustila u optjecaj četiri nove prigodne poštanske marke na temu „Hrvatska golupka – noćni leptir“. Motiv ovih poštanskih maraka je hrvatska golupka prikazana u četiri različita položaja.

Hrvatska pošta je 25. rujna 2012. godine pustila u optjecaj novu prigodnu poštansku marku u povodu 400 godina hvarskoga kazališta. Motiv ove poštanske marke je unutrašnjost kazališta, a autor marke je Damir Fabijanić, fotograf iz Zagreba. Marka nominalne vrijednosti 1,60 kn tiskana je u nakladi od 100.000 primjeraka, a izdana je arku od 20 maraka. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC), dok će žig prvog dana biti u uporabi 25. i 26. rujna 2012. godine u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13.

Hrvatska pošta će 1. listopada 2012. godine u povodu 150 godina od dolaska prvog vlaka u Zagreb novosagrađenom prugom Zidani Most – Zagreb – Sisak pustiti u optjecaj dvije nove prigodne poštanske marke iz serije „Lokomotive“.

Hrvatska golupka leptir je iz porodice noćnih leptira ljiljaka, iako je njezina aktivnost vezana uz danje razdoblje. Vrsta je opisana prije više od 230 godina na području Karlovca, a njezina rasprostranjenost seže daleko izvan granica Hrvatske. Uspoređujući je s ostalim vrstama iz porodice ljiljaka, hrvatska golupka je malena, maslinasto zelene boje gornje strane prednjih krila i crvenkaste boje prednje strane stražnjih krila. Lako je uočljiva po brzom letu za sunčanih dana te u trenutcima sisanja nektarom bogatih biljaka kada promatrača podsjeća na kolibrića. Ovaj leptir odabran je za simbol Hrvatskog entomološkog društva i krasi naslovnicu časopisa Entomologia Croatica. Ova marka izdana je u suradnji sa Svjetskim fondom za očuvanje prirode te je na markama otisnut i znak pande, odnosno logotip WWF-a.

Hvarskim se kazalištem opravdano ponosi sredina koja ga je stvorila, a zbog njegova komunalnoga karaktera i vrlo ranog postanka predstavlja iznimno vrijedan domet hrvatske kulture. Monumentalna zgrada arsenala, u kojem je smješteno ovo kazalište, nalazi se u samom središtu povijesne jezgre grada Hvara. U kronologiji najstarijih kazališta Europe, odmah nakon Teatra Olimpico u Vicenzi, koje potječe iz 1585. godine, i Teatra all'antica u Sabbioneti, iz 1588. godine , slijedi hvarsko kazalište iz 1612. godine. Važno je shvatiti kako se u ambijentu koji je u kasnom renesansnom razdoblju stvorio dramska djela Hanibala Lucića, Marina Gazarovića i Martina Benetovića te dao crkvena prikazanja Gazarovića, Jure Žuvetića, Sabe Mladinića i ono pripisano Petru Hektoroviću osjetila realna potreba za reprezentativnim mjestom scenskog izvođenja i društvenog okupljanja. Nakon arhivskog otkrića Nikše Petrića pouzdano je potvrđeno postojanje i djelovanje kazališta u XVII. stoljeću, a arhitektura uređenog arsenala, sa svečanim stražnjim ulazom i reprezentativnim natpisom, upravo jamči da gradnja ovog objekta nije bila namijenjena tek praktičnoj funkciji smještanja i popravljanja brodova, nego baš potrebi za svečanim okupljanjem u svrhu sudjelovanja u kazališnom činu.

Marke Lokomotive

Marke su nominalne vrijednosti 7,10 kn, tiskane su u nakladi od 100.000 primjeraka po motivu, a izdane su u zajedničkom arčiću od šest maraka. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC), dok će žig prvog dana biti u uporabi 1. i 2. listopada 2012. godine u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13.
 

Gradnja pruge Zidani Most – Zagreb – Sisak označila je početak oblikovanja zagrebačkoga prometnog čvorišta i omogućila umrežavanje zagrebačkog područja u europski prometni sustav. U povodu te važne obljetnice kao predložak za tiskanje prigodnih poštanskih maraka iz serije „Lokomotive“ odabrane su lokomotive koje su sudjelovale u željezničkom prometu na zagrebačkom području.
  Parna lokomotiva serije SüdB 29 / JDŽ 124 bila je među prvim teretnim lokomotivama Društva južnih željeznica za vuču vlakova na nizinskim prugama. Građene su između 1860. i 1872. godine u austrijskom tvornicama u Beču i Bečkom Novom Mjestu. Nekolicina tih lokomotiva bila je u prometu u Hrvatskoj do četrdesetih godina 20. stoljeća.  
  Parna lokomotiva serije MÁV 424 / JDŽ/JŽ 11 – ove lokomotive bile su najbrojnije u željezničkom voznom parku Hrvatske. Građene su u Budimpešti između 1924./1925., 1942. i 1944. godine te 1955. i 1956. godine, a u Hrvatskoj su vozile sve do 1981. godine. Lokomotiva oznake JŽ 11-001 bila je posljednja parna lokomotiva koja je 1. ožujka 1976. godine odvukla putnički vlak iz Zagreba do Siska te je time označila kraj parne vuče po zagrebačkom čvorištu.  

Osnovna škola Čazma