2015-10-24 19:46:33

Kako razviti radne navike kod djece

Mudri ljudi kažu da nema lijenih ljudi, nego samo onih koji nemaju motivacije za rad. Psiholozi bi se u velikoj mjeri s time složili. Naime, pitate li marljive ljude zašto su tako ustrajni u radu, većina će reći ili da vole to što rade ili očekuju određenu vrstu nagrade/pozitivnog rezultata rada, odnosno u radu vide jasan smisao.

Više pod opširnije...

Rad koji je nametnut, rad u kojem ne vidimo smisao ili po završenom poslu ne dobivamo adekvatnu nagradu, u ljudima rađa otpor. Sve ovo je još izraženije kod djece – prilično teško ćete ih nagovoriti da rade nešto u čemu ne vide nikakav izazov ni smisao. I pritom nije važno samo ono što djetetu govorite, nego i sve ono što djetetu poručujete govorom tijela i svim ostalim oblicima neverbalne komunikacije.

Sve gore rečeno ujedno objašnjava zašto neki marljivi roditelji imaju marljivu, a neki lijenu djecu. Roditelji onih malo manje marljivih čudit će se – ne znam odakle mu lijenost, kod nas u kući to nije mogao/la naučiti?! No zaboravljaju da djeca postaju ili jako slična roditeljima ili se ponašaju sasvim suprotno od roditelja. Da bi djeca usvojila pozitivne roditeljske primjere, treba malo poraditi na tome, a podjednako je važno da djeca zaista budu uvjerena da je rad nešto pozitivno, što ima smisla i daje pozitivne rezultate.

Radne navike djeca će najbolje stjecati postepeno, i to tako da od malih nogu dobivaju zadatke koje trebaju obaviti, te da za sve što učine budu na bilo koji način nagrađena ili pohvaljena, jer će tako rad povezati s nečim pozitivnim i smislenim. Zadaci koje dajete djeci trebaju biti prilagođeni njihovoj dobi, sposobnostima i mogućnostima. Nagrada zaista ne mora biti ni velika ni posebna, dovoljno je da se dijete osjeti posebnim i vrijednim kad u nečemu uspije, a za to je dovoljno jedno malo 'Bravo'. Djeca vole čuti i da su već dovoljno velika za neki posao, primjerice - sad si već dovoljno velika da se sama obučeš…

Nema recepta koji bi roditeljima pokazao u kojoj dobi koliko opteretiti djecu, jer svako dijete je priča za sebe. Primjerice, nekoj djeci preveliko opterećenje će biti već odlazak u školu, pisanje zadaća i svladavanje ostalih školskih obveza, dok će druga djeca školu svladavati 'lijevom nogom', pa im je potrebno dati dodatne zadatke.

Kao što se zna koje zadaće roditelji trebaju obaviti, i djeca bi trebala jasno znati koji su njihovi zadaci, kako na dnevnom, tako i na dugoročnijem planu. U tom smislu dobro je načiniti obiteljski raspored poslova. Kad djetetu povjeravate zadatak, uvjerite se da je zadatak primjeren djetetu, da mu je jasno što treba učiniti i da i vi i dijete znate u kojem roku zadatak treba biti obavljen. Ono što djeca nikako ne vole jest stalno nadziranje i kontrola – nakon što djetetu povjerite neki zadatak, nemojte svaki čas kontrolirati je li dovršilo posao niti ga svako malo podsjećati što treba učiniti ili koliko je sati. Pretjerana kontrola rezultira slabim samopouzdanjem, nesigurnošću i otporom, a dijete najbolje uči na vlastitim pogreškama i uspjesima.


Osnovna škola Čazma