2012-01-30 22:22:44

Prijedlozi vježbi za razvoj psihomotorike

Kada govorimo o zrelosti djeteta za polazak u školu, jedan od preduvjeta je i primjerena razvijenost psihomotornih sposobnosti. One su preduvjet za ovladavanje psihomotornim vještinama pisanja i čitanja.

Kada dijete ima dobro razvijene psihomotorne sposobnosti znači da su njegove motorne sposobnosti (osobito fina motorika) usklađene s osjetnim podacima koje dijete prima putem osjetnih organa iz svoje okoline (vida, sluha,dodira …).

Evo nekoliko prijedloga za vježbanje psihomotornih sposobnosti djeteta:

VJEŽBE  PRECRTAVANJA LIKOVA

Pomažu djetetu u razvoju vizualno motorne koordinacije između očiju i pokreta ruke – koja je važna u pripremi za početno pisanje.

Donosimo prijedlog  različitih likova za precrtavanje – od jednostavnih do vrlo složenih (u crtanju linija i likova budite maštoviti i kreativni i ponudite djetetu likove i materijale koji će mu biti zabavni i zanimljivi).

 

Upute za precrtavanje likova:

Na početku vježbi krenite od jednostavnijih linija i likova Za početak vježbajte s djetetom „crtajući“ velike linije i likove po zraku,  u pijesku, kredom po pločniku i sl. Na prazan list papira nacrtajte taj lik jako uvećan, zatim držeći djetetovu ruku u svojoj prijeđite jednom ili više puta olovkom ( flomasterom ili bolje – debljom drvenom bojicom) po nacrtanom liku, a onda zatražite od djeteta da ga samo više puta nacrta Kad dijete dobro uvježba takav način crtanja, prijeđite na slijedeći način: na listu nacrtajte vrlo široke vodoravne  linije i tražite od djeteta da likove crta u prostor između linija, pazeći pri tom da ih ne prelazi U slijedećim vježbama postupno sužavajte razmak među vodoravnim linijama i tražite od djeteta da crta likove među njima Kod svakog vježbanja bit će dovoljno da precrtavate samo par likova Kako dijete bude napredovalo u vještini precrtavanja dajte mu sve teže likove (neka to povećavanje težine likova bude postupno) Uvijek vi započnite s crtanjem lika, zatim pomognite djetetu da nacrta lik vodeći njegovu ruku, a zatim ga pustite da samostalno radi

                                      

 

VJEŽBANJE  SLAGANJA  SLIKA

Dijete slaže puzzle ili bilo koju drugi izrezanu sliku. Možete mu dati da nacrta crtež u bojama pa da ga samo izreže u nekoliko većih dijelova (pravokutnika ili nepravilnih oblika) i zatim slaže. Ispočetka je bolje da crteži ili slike (iz časopisa i sl.) budu veći, jednostavniji  i s manje detalja.

 

VJEŽBANJE  BOJANJA

Dijete vježba bojanje likova od ruba do ruba lika. Najprije početi s većim i jednostavnijim slikama. Prikladne su  različite bojanke ili mu možete sami nacrtati različite likove da ih oboji.

 

VJEŽBANJE  SERIJACIJE (SLAGANJA  PO  VELIČINI,  ŠIRINI  I  SL.)

Pripremite štapiće (kamenčiće, tjesteninu i sl.) raznih veličina i tražite od djeteta da ih poreda po veličini, širini… ili tražite da, u odnosu na jedan štapić, pronađe viši, manji, širi, uži i sl.

 

VJEŽBANJE  SHVAĆANJA  KOLIČINA

Vježbajte s djetetom slagati grupice npr. kockica, bombona i sl. na zadani broj koji je brojčano napisan.

 

VJEŽBANJE  VIZUALNOG  PAMĆENJA

Pokažemo djetetu crtež, sliku, ilustraciju da je promatra 1 minutu, a zatim da ga po sjećanju nacrta ili da usmeno nabroji i /ili opiše detalje s tog crteža, slike …

 

VJEŽBANJE  POZNAVANJA  DESNO -  LIJEVO

podijelimo stol štapom (ili na neki drugi način) na dva dijela.na jednu stranu stavimo npr. 5 bojica i tražimo od djeteta da vježba npr. na slijedeći način:

„prebaci što brže sve bojice:  LIJEVOM RUKOM S DESNANA LIJEVO

                                               DESNOM RUKOM SLIJEVA NA DESNO

                                               LIJEVOM RUKOM S LIJEVA NA DESNO

DESNOM RUKOM S DESNA NA LIJEVO“

ispred djeteta stavimo olovku, knjigu i bilježnicu i tražimo od djeteta npr.

„stavi olovku tako da bude na knjizi, a ispod bilježnice“

„stavi olovku da bude na bilježnici, a pokraj knjige“

„stavi knjigu u sredinu, a lijevo olovku, a desno od knjige bilježnicu“

i slične primjere zadataka

pitamo dijete u svakodnevnim životnim situacijama da nam pokaže lijevo ili desno: oko uho, ruku i sl. ili što je lijevo – desno od njega ili što je lijevo – desno na drugim osobama.

 

VJEŽBANJE  IZREZIVANJA

Najjednostavnije je praviti rese na komadu papira, nakon toga malo zahtjevnije je izrezivanje likova uglatih i kružnih oblika i na kraju izrezivanje kompliciranijih figura koje su kombinacija uglatih i zakrivljenih linija, koje ste prethodno nacrtali na papiru ( i ovdje vrijedi pravilo da započnete s krupnije nacrtanim likovima).

 

 

VJEŽBANJE  LIJEPLJENJA

Izrezane likove dijete može obojiti i slagati lijepljenjem na papir (ili likove izrezivati s kolaž papira). Možete tražiti od djeteta da na jedan papir zalijepi samo uglate oblike, na drugi samo zakrivljene, na treći samo kompliciranije likove koji su kombinacija uglatih i zakrivljenih linija.

 

VJEŽBANJE  MODELIRANJA

Dijete izrađuje figure od plastelina, glinamola, tijesta i sličnih materijala.

 

VJEŽBANJE  KONSTRUIRANJA

Za to su pogodne sve igre slaganja, lego i sl. kockice, slagalice „bockalicama“ i sl.

 

 

VJEŽBANJE  TRASIRANJA

Nacrtajte krivulju čija dva kraja dijete mora spojiti najprije prateći liniju prstom, a zatim olovkom, pri tom ne podižući olovku s papira. Ili nacrtajte 10-ak točaka koje označite brojevima od 1 do 10, te tražite da idući redom od broja do broja, poveže sve točke – najprije prstom, a zatim olovkom bez podizanja olovke s papira. Korisne su i vježbe kad dijete stvara crtež spajajući točkice označene brojevima.

  

VJEŽBANJE  VERBALNIH  SPOSOBNOSTI

Djetetu pročitamo ili kažemo neku rečenicu, najprije jednostavniju, te  mu postavljamo pitanja u vezi s njom. Npr.“Djevojčica Ana ima psa Flokija.“ Pitanja ­npr.: Tko je imao psa?; Kako se pas zvao?; Kako se zove djevojčica?; Što je imala Ana? I sl. Od djeteta tražimo da nam pronađe suprotan izraz od npr. malen, dobar, nizak, uzak, kratak, bijel, dan, mokar … Pokažemo djetetu neku sliku i tražimo da je promatra i opisuje sa što je moguće više detalja, punim rečenicama. U početku pomažite djetetu postavljajući mu potpitanja, a kasnije neka zadatak obavlja samostalno

 

VJEŽBANJE  U  SVAKODNEVNIM  AKTIVNOSTIMA

Svi zadaci kod kuće u svakodnevnom životu, a koji uključuju finu motoriku, npr. nizanje perlica ili tjestenine na konac, izrezivanje i lijepljenje papira i novina, izrezivanje i nizanje na konac plastičnih slamčica, zatvaranje ili otvaranje različitih kopči, vezivanje čvorova, uzica.

 

U  RADU  S  DJECOM  VODITE  RAČUNA  O  NEKOLIKO  VAŽNIH  STVARI:

 

VJEŽBAJTE  SVAKI  DAN, MOŽETE  I  NEKOLIKO  PUTA  DNEVNO  DOVOLJNO  ĆE  BITI  PO  15-AK  MINUTA  NEKA  RAD  DJETETU  BUDE  ŠTO  VESELIJI  I  ZABAVNIJI, A  NE  NEKA  TEŠKA  ZADAĆA  NA  KOJU  GA  TREBATE  PRISILJAVATI. U  RADU  KORISTITE  KREDE U BOJI, BOJICE,  FLOMASTERE  I  DRUGA ŠARENA  SREDSTVA ZA  PISANJE  NE  ZABORAVITE  DIJETE  POHVALITI  NAKON  ZAVRŠENIH  VJEŽBI, AKO  NE  ZA  REZULTAT, A  ONO  BAREM  ZA  TRUD  KOJI  JE  ULOŽILO  U  SAVLADAVANJE  GRAFOMOTORIČKIH  VJEŠTINA                                   

Gorana Bilušić, dipl. psiholog OŠ J. Šižgorića

 

I na kraju evo nekoliko korisnih linkova:

 

www.foma.hr                                                                     -   popis literature (priprema za školu)

www.tlsbooks.com/preschoolfinemotorskills.htm    -   radni listići za vježbu

www.gizdic.com/igre/najmladji.htm                              -   online edukativne igrice

www.artrea.com.hr/onlineigre.html                               -   online edukativne igrice

www.artrea.com.hr/bojanke.html                                   -   bojanke, točkalice, labirinti…

www.bojanke.net                                                               -   bojanke

www.uptoten.com                                                            -   bojanke, edukativne igrice i aktivnosti

 


Osnovna škola Čazma